Blogg

Flytta utomlands innebär mycket administration

7 jun 2018

Ska du flytta utomlands? Med "utomlands" menar vi utom EU då det är mycket lätt att flytta inom EU, åtminstone för dem som inte stannar så länge. Åtminstone kan man flytta till ett annat land inom EU för tre månader, utan att varken ha jobb eller studier. Under de månaderna får man bo på det nya stället och känna sig för, hur det skulle kunna vara att bo i det nya landet.

Ska man stanna längre tid bör man ha arbete, studier eller någon annan stark anknytning till landet. Många flyttar eftersom den arbetsgivare man har vill etablera sig i det landet, eller kanske redan har en del av sitt företag på plats och då behöver en förstärkning av någon som kan flytta dig och leda arbetet.

Har man en bra arbetsgivare, brukar de sköta om allt det administrativa åt sina arbetare. Här tänker vi på alla administrativa uppgifter som att flytta folkbokföringsadress åt den som ska flytta, ordna med bostad och hjälpa till vid flytten av det egna bohaget. Det man själv måste ordna är kanske att ordna med skola och dagis om man har barn. Partnern som flyttar med, kanske tar ett eller flera års ledighet från sitt arbete, eller rentav säger upp sig och börjar på nya kula i det nya landet dit man flyttar.

Att komma ihåg vid flytt

Det är lätt hänt att tankarna på en kommande flytt ger några motstridiga känslor och det känns som ett så stort projekt att man inte får rätsida på tankarna. Därför listar vi några av de praktiska saker som man bör komma ihåg att göra innan man flyttar. Det kan vara bra att ha en lista som man kan bocka av vart efter man har klarat av uppgifterna.

1. Säga upp el, bredband och TV-avgifter

Detta är viktiga saker att komma ihåg. Annars tickar fakturorna på, då bolagen inte vet om att du inte längre utnyttjar deras tjänster.

2. Ordna med folkbokföring

Detta har med skatterna att göra, eftersom du får blanketter hemskickade till dig ifall Skatteverket inte känner till att du inte bor på den senast kända adressen. Även om du har 0 kronor i inkomst från Sverige vill Skatteverket ha en inkomstdeklaration av dig. Vill du slippa det besväret är det bäst att meddela Skatteverket att du inte bor kvar i hemlandet.

3. Uppsägning av dagisplats eller fritidsavgifter

Detta är på samma sätt som andra fakturor; de tickar på om inte företagen vet om att du inte utbyttjar deras tjänster längre. Säg däremot inte upp a-kassa, fackavgift eller hemförsäkring om det är så att du funderar på att flytta tillbaka i framtiden till Sverige. A-kassan är bra att komma tillbaka hem till, ifall du under en period hemma söker jobb, liksom fackavgiften, om du vill ah fackets hjälp i nytt jobb. Hemförsäkringen är bra att ha om du hyr ut din bostad under tiden som du är borta.

4. Magasinera möbler och sådant man inte tar med sig

Det kan vara bra att tänka igenom om du vill ha med dig dina möbler och om det är vissa saker som du vill ha kvar i Sverige.

5. Hyra ut bostaden

Bäst är att hyra ut sin bostad om du tänker dig att du så småningom kommer att återvända till Sverige. Hyr du ut bostaden kan du kanske lämna kvar vissa möbler i förråd eller källare och slipper magasinera dem. I vissa fall kan det till och med vara lättare att hyra ut en bostad möblerad.

6. Ordna flyttstädningen

Här kan det vara en bra idé att anltia en firma som kommer och flyttstädar åt dig, så att du slipper ytterligare en börda när du ska flytta. Bor du i Örebro har du ett 50-tal städfirmor att välja på. Anlita en flyttstädning i Örebro och då en städfirma som städar med kvalitet, till exempel enligt Mäklarsamfundets standard på städningen och med nöjd-kund-garanti.

7. Meddela alla den nya adressen

Vill du behålla kontakten med nära och kära, bör du meddela dem den nya adressen, om du vill att de kommer och hälsar på.

Avsluta flytten med flaggan i topp

21 mar 2018

Att flytta är att påbörja ett nytt kapitel i livet. Man får en nytändning; det finns ofta positiva känslor inblandade – man kanske flyttar på grund av ett nytt jobb/utbildning eller för att äntligen få bo tillsammans med den man älskar. I grunden så är en flytt alltså ett roligt projekt – om det inte vore för att det hela är väldigt ansträngande. För, att flytta – oavsett om det handlar om att du ska flytta från en bostad till en annan i Malmö eller från Malmö till en annan stad, som Helsingborg – är jobbigt och det kräver både framförhållning och planering.

Du måste packa alla dina saker, du måste hyra bil, du måste ha bärhjälp, du måste bära och du måste sätta allt på plats för att slutligen avsluta med en omfattande flyttstädning. Det senare ska vi tala om här då det är där som många flyttar förvandlas från lyckade till rent katastrofala. En flyttstädning är obligatorisk och måste utföras – men trots det så struntar många i att städa eller fuskar så pass grovt att man blir underkända. Detta underkännande kan svida i och med att det kommer med en kostnad som ska täcka en städfirma som tvingas rycka ut akut.

Allt detta, skulle vi säga, är väldigt onödigt. Planerar man sin flytt på ett bättre sätt så hinner man med sin flyttstädning och där man slipper fuska. Man kan, helt enkelt, lämna över nyckeln till sin gamla bostad i Malmö – helt trygg med att de nya ägarna inte har någonting att anmärka på. Där finns det även ett annat alternativ som ger samma trygghet: att ta professionell hjälp med sin flyttstädning.

Anlita ett städföretag för din flyttstädning

Det som skiljer kostnaden mellan att du anlitar en städfirma jämfört med om de nya ägarna till din gamla bostad gör det är att du kan planera. Ett akut städjobb kostar betydligt mer än vad ett planerat sådant gör. Det innebär att du vid en flytt kan väga in professionell flyttstädning i Malmö i din planering och redan på ett tidigt stadie kontakta olika städföretag för att jämföra deras priser. Och: du kan även använda ditt RUT-avdrag för en flyttstädning då tjänsten numera faller in under kriterierna för denna generösa skatterabatt. Konkret så kan du anlita en städfirma i Malmö och dra av 50% av den totala arbetskostnaden på din deklaration. Taket för RUT ligger på 25.000 kronor per år och person. Ett väldigt bra sätt att slippa städa själv och ändå kunna lämna den gamla bostaden med flaggan i topp.

Fler borde definitivt överväga detta alternativ i samband med sina flyttar. Det skulle till mångt och mycket göra så att den positiva känslan som finns vid en flytt behålls under en längre tid. Man kan säga mycket om en flyttstädning, men särskilt skoj är den inte att utföra.

Funderar du på att flytta från Sverige?

24 feb 2018

Har du bestämt dig vart du vill flytta? Att flytta utomlands är ofta en lång process. Det kanske inteär lika bökigt, om du vet att du snart ska flytta tillbaka. Då kanske du bara hyr ut din nuvarande bostad, låter alla möbler stå kvar, eller magasinerar dem? Eller ska du flytta med möbler och allt? Oavsett om du vill magasinera eller tar med dem i flytten; är det så att du ska förflytta tunga soffor, fåtöljer – och kanske ett och annat piano? – då är det viktigt att be om flytthjälp.

Bor du i Stockholm? Att genomföra en pianoflytt i Stockholm kräver en professionell hjälp. Då har man särskilda bärremmar, som flyttkarlarna använder sig av. De kan tekniken som krävs för att förflytta ett tungt piano. Då kan de till och med ta ett piano sex våningar upp, utan hiss. Jo, det har hänt.

Annat att ordna inför flytten

Ska du flytta utomlands är det även andra saker som du behöver fixa. Beroende på vart du ska flytta bör du ta reda på om det krävs visum, arbetstillstånd och annat sådant. Inom hela EU får du flytta, utan att det krävs arbetstillstånd.

EU är byggt med principen om fri rörlighet av människor, varor och tjänster. Innan Sverige, Finland och Danmark gick med i EU hade man samma princip mellan de nordiska länderna. Det har länderna fortfarande. På samma sätt kan man alltså flytta mellan de nordiska länderna, till exempel till Norge, som inte är med i EU – fortfarande. Och det är många som flyttar mellan de nordiska länderna. Det är ju inte så konstigt; vi delar i det mesta samma slags samhällsbygge; demokrati på ganska lika grunder och principer, sjukvård och skola med samma principer, liksom vi delar med de flesta europeiska länder.

Svenska, norska och danska ligger nära varandra språkmässigt, vilket underlättar möjligheterna att flytta mellan länderna. Det är det finska språket som är helt annorlunda, och som kan utgöra språkbarriärer mellan Finland och de andra nordiska länderna. Som tur är är både svenskar och finnar duktiga på engelska, vilket blir kommunikationsspråket mellan de båda länderna.

Flytt till annat land utanför EU

Ska du flyttat längre bort än inom EU, ja då krävs helt andra saker. Till de flesta länder krävs visum. Många länder har visumansökningar som du kan fylla i på flygplatsen och får på så sätt inträde direkt i landet och inte behöver vänta på att du ska få ansökan beviljad. Oftast får man ett inresevisum på tre månader. Ska du stanna längre än tre månader, kräver många länder att du kan garantera att någon inom landet kan ge finansiella garantier. Alltså att någon kan försörja dig, ifall din egen försörjning skulle ta slut.

Att flytta till USA, vilket är mycket populärt bland svenskar, har blivit allt svårare. Även här vill landet ha garantier om din försörjning och vill ha med ett intyg från en amerikansk arbetsgivare. Du måste ha pass och inresetillstånd, vilket som turist är enkelt att få. Flytt för en längre period är dock svårare.

Några starka argument för professionell flyttstädning

14 feb 2018

Varje flytt innebär en nystart och där man kan påbörja ett nytt kapitel i sitt liv. Det gör att de flesta flyttar också sker med positiva vibrationer. Dessa kan dock komma att störas av en flytt dels är jobbig, dels att den kan bli väldigt stressigt och - framförallt - av det sista momentet som måste genomföras innan man lämnar nycklarna till de nya ägarna av sin forna bostad: nämligen en flyttstädning.  Har du någon gång flyttat - något som är troligt; genomsnittssvensken byter bostad ungefär tio gånger under en livstid - så vet du också vilket projekt en flyttstädning handlar om. Troligt är också att du fuskat vid någon del av din flyttstädning och därmed tagit en kalkylerad risk i att tvingas betala ersättning till de nya ägarna. 

Anlita en städfirma för din flytt

En risk som är onödig att ta då det finns ett bättre alternativ som ligger att på egen hand kontakta en städfirma och låta denna sköta den flyttstädning man har framför sig. Visst, det kostar lite pengar - men vi anser att den kostnaden ska ställas mot följande fördelar med professionell flyttstädning och att det således handlar om en ren och skär investering. Vi kan säga att du bor i Norrköping, ska flytta till en annan bostad och där du anlitar en städfirma för din flyttstädning - dessa fördelar får du på köpet: 

  • Du slipper. Naturligtvis så är detta den stora fördelen. Att genomföra en flyttstädning kräver enormt mycket ansträngning - räkna med att det tar åtminstone en dag från start till mål. Precis allt måste städas och rengöras. Spisen och ugnen, kylen och frysen, toaletten, alla fönster, golv, väggar, garderober, takarmaturer, vägguttag… Det tar aldrig slut.
  • Du kan fokusera på det viktiga. Felet med en flyttstädning är att den måste ske som absolut sista punkt på dagordningen. Skulle den gå att göra i ett tidigare skeende så skulle förmodligen inte samma uppenbara fusk ske. Du är fysiskt trött efter att ha burit alla möbler och du har dina tankar på att installera dig i den nya bostaden i Norrköping: där är de stora skälen till varför fusk sker. Professionell flyttstädning låter dig fokusera på din nya bostad.
  • Det är billigt. Två saker kan ge dig en väldigt prisvärd flyttstädning i Norrköping 1) du är ute i god tid. Ta kontakt med flera städföretag och hör hur mycket de skulle kosta. Förklara hur stor yta det handlar om, att det gäller en flyttstädning samt vilken dag du tänkt dig. Genom detta kan du ta ställning till en mer varierad prisbild än om du enbart kontaktar ett enda städföretag. 2) tjänsten är Rut-berättigad. Numera så går det att använda rut-avdraget för en flyttstädning - och även för en flytt; något som också rekommenderas. Du kan alltså få en skatterabatt på 50% av den totala arbetskostnaden och detta med ett årligt tak på 25.000 kronor. Har du inte använt ditt Rut-avdrag så är en flyttstädning ett ypperligt alternativ. 

Här får du hjälp att hitta en städfirma i Norrköping.

Gör INTE detta om du flyttar från Sverige

22 jan 2018

Ska du flytta från Sverige? Det är en stor sak, även om det kanske inte är för så många år framåt. Det är mycket att tänka på när man ska pröva sina vingar. Är det första gången du flyttar hemifrån? Har du informerat Skatteverket? Det kan vara en hel del som du kanske inte tänkt på innan.  Det är vissa saker som är bra att INTE göra om det endast är för en kortare tid, som ett, eller två år:

– gå inte ur a-kassan

Att gå ur a-kassan om du har arbetat upp dig till en viss nivå och har möjligheten att fortsätta betala, är onödigt. När du kommer hem igen kan det bli ett glapp mellan ditt arbete utomlands och tills du börjat arbeta hemma i Sverige igen.

– säg inte upp hemförsäkringen

Om du hyr ut din lägenhet är det ingen idé att säga upp hemförsäkringen. Den kan vara bra att ha kvar om något händer när du är borta. Skulle din lägenhet behöva renoveras på grund av någon brand, eller skada får du själv stå för kostnaderna om du inte har försäkrat bostaden när du är borta.

– skriv dig inte på någon ny adress

Om du endast arbetar utomlands något år är det ingen idé att skriva dig på någon annan adress än någon hemma i Sverige. Skulle du bli sjuk (eller gravid) och vilja få sjukvård hemma i Sverige, är det bäst att du är skriven i Sverige. Många väljer att inte skriva sig i Sverige medan de är bosatta utomlands, och det är helt riktigt, men inte om du tänker återvända tillbaka till Sverige efter en kortare tid utomlands.

Detta bör du göra då du flyttar

Tala däremot gärna om för vänner och bekanta att du flyttar, speciellt om du önskar dig besök av nära och kära. Det kan vara mycket värt att behålla kontakten med dina gamla vänner och bekanta, även om du bor utomlands ett tag. De kan tala om för dig vad som händer hemma i Sverige.

Däremot bör du säga upp bredband, elleverantör och meddela eftersändning. Att betala för något som du inte använder brukar vara ganska onödigt. Har du bredband som hänger ihop med en lägenhet som du hyr ut, då kan det vara en bra idé att behålla din bredbandsleverantör och be hyresgästen betala för den. Samma sak med elleverantören. Det innebär att ni är överens om det och att ni skriver avtal om vad som gäller för att du som hyresvärd ska slippa betala för sådant någon annan använder.

Läs mer här om vad du bör tänka på inför flytten.

Att tänka på innan du anlitar en flyttfirma

6 dec 2017

Oavsett om du ska flytta från Linköping till Norge, från Norge till Linköping (eller någon annanstans) gör du rätt i att ta lite tid på dig innan du anlitar en flyttfirma. Det finns en del skräckhistorier om folk som har fått saltade fakturor eller till och med blivit av med sitt bohag. Som tur är, är det ganska enkelt att kolla upp en flyttfirma, och med god precision på förhand kunna avgöra om aktören faktiskt är seriös eller inte. Använd dig av följande tips:

Det formella

Det formella är viktigt. Oavsett om du anlitar flyttfirman för hjälp med flyttstädning (många erbjuder detta som en del i tjänsten) eller för transport av bohag bör firman ha vissa försäkringar. Just för flyttstädning krävs dock inte lika stora försäkringar kanske, men vissa saker av det som följer bör alla bolag ha.

  • Är firman registrerad? Om du inte vill anlita svart arbetskraft (med alla nackdelar det kommer med), bör du på förhand kolla upp att firman faktiskt finns och är registrerad. Det här kan du kolla enkelt med Skatteverket, som kan nås på både mail och telefon.
  • Finns trafiktillstånd? Ska du bara anlita firman för flyttstädning är det här kanske inte det allra viktigaste, men om ditt bohag ska transporteras bör du kolla upp att firman har trafiktillstånd. Det här gör du enklast genom att ta kontakt med Transportstyrelsen.
  • Vilka försäkringar finns det? Försäkringar är oerhört viktigt för en flyttfirma. Ditt bohag är säkerligen värt en hel del pengar, och om något skulle hända ska det inte vara problem med att bli ersatt. Särskilt viktigt är det här om du har många värdefulla föremål. Om du är osäker på vilka försäkringar firman har, kan du kontakta dem eller helt enkelt gå vidare till ett annat alternativ. Här hittar du en som är pålitlig, på www.flyttstädninglinköping.biz.

Vet mer om att flytta

Varje år flyttar många svenskar. Men hur många är det egentligen? Du som vill veta lite allmän fakta om att flytta kan läsa punkterna nedan:

  • Enligt SCB flyttade nästan 1 200 000 personer i Sverige under 2013. Det är nästan som att hela Linköping skulle flytta – niodubbelt (det bor ungefär 140 000 personer i Linköping).
  • Snittåldern på de som flyttade under året var 31,2 år.
  • I genomsnitt förväntar man sig att varje svensk flyttar inom landet ungefär 11 gånger under hela sitt liv. Som nämnt är bara det här inom landet. Många flyttar ut från och in till Sverige årligen utöver det.
  • Under 2013 registrerade Skatteverket över 3 700 flyttar – per dag. Hur många som använder sig av flyttstädning framgår inte av statistiken.

Hyra plats i container för att flytta utomlands

15 nov 2017

Hur gör man för att hyra plats i en container i Stockholm för att flytta sitt bohag utomlands? Att flytta utomlands med alla sina saker kan kännas krångligt och nästan oöverstigligt. Vanligtvis är det bästa sättet att flytta med lastbil, men ska du flytta långt utanför Europa är ibland containerfartyg eller flyg de enda alternativen. Och då är sjövägen billigare, om än långsammare. När man fraktar med container till sjöss betalar man för volymen i stället för vikten, så det handlar helt enkelt om hur mycket du kan få in i en hel eller en halv container.

En fråga om timing

Det första man bör tänka på när det gäller frakt på sjön är att vara ute i god tid. En frakt med container på sjön kan ta upp till en månad. Det finns många flyttfirmor och containerleverantörer som har stor erfarenhet av frakt med container till utlandet.

De vanligaste containertyperna

Det finns två huvudtyper av containrar som används för frakt på världshaven, 20-fots och 40-fotscontainern. 20-fotscontainern är knappt sex meter lång invändigt och ca 2,4 m hög. Den rymmer 33 kubikmeter. 40-fotscontainern är drygt 12 meter lång invändigt och lite högre, och den rymmer hela 76 kubikmeter gods. De containrar som används för frakt genomgår regelbundna säkerhetskontroller och underhållande arbete. Skulle det visa sig att en container inte håller måttet tas den ur drift och säljs som begagnad för annan användning än frakt. Du kan med andra ord lita på att din a saker får en säker frakt och kommer fram i ett stycke.

Vanligtvis ryms ett normalt bohag vid flytt utomlands i en 20-fots container, men bor du i en stor villa och vill ha med dig hela ditt möblemang bör du välja en 40-fots container. Som jämförelse kan nämnas att en stor flyttlastbil från en biluthyrare rymmer ungefär 18 kubikmeter. Så en 40-fotscontainer rymmer alltså lika mycket som drygt fyra fulla lastbilar.

Bara frakt eller all-inclusive

Flytt- eller fraktfirman som hjälper dig med container kan vanligtvis också erbjuda hjälp med packning. Det finns många särskilda regler kring hur man packar en container säkert och se till att du har en god inblick i hur det går till innan du börjar, om du ska packa själv. Ofta ställer containeruthyraren containern på din gård några dagar innan frakten så att du hinner packa i lugn och ro. Det finns ofta många olika alternativ att välja mellan, från att bud kommer med containern och väntar medan du packar, vanligtvis ett par timmar, till en helhestlösning där de tömmer och huset och sköter all packning. Välj det som passar dig och din plånbok

Tullavgifter

När man flyttar går det ofta att slippa tullavgifter för vissa saker, så kallad flyttsakstullfrihet. Reglerna är olika från land till land, var därför noga med att kolla med tullen i Sverige vad som gäller i landet du flyttar till. I vissa länder kan tullavgifterna för et thelt bohag bli väldigt höga, var därför noga med att redan från början planera in det i din budget. I många fall kan det kanske vara klokare att lämna de mest skrymmande möblerna hemma och köpa nytt i det nya landet.

Hör dig för

Känner du dig osäker på om containerfrakt är rätt väg att gå för dig, så vänd dig till en flyttfirma som erbjuder containerfrakt eller en containeruthyrare så kan de hjälpa dig med dina frågor. Vi hoppas att din flytt går smidigt och önskar dig lycka till i ditt nya land!

Mer info om att hyra en container i Stockholm finns på denna sida: http://www.hyracontainerstockholm.nu/.

Mellanlagra dina ägodelar

7 sep 2017

Funderar du på att flytta utomlands, men känner dig kanske inte säker på om du kommer att trivas på din nya ort? Då kanske det kan kännas lite väl drastiskt att sälja alla dina ägodelar eller betala tiotusentals kronor för att få dem med dig i flytten. Vilka alternativ finns då för dig som vill prova att bo utomlands ett tag, utan att ta steget fullt ut?

Hyr ut din bostad möblerad

Det absolut vanligaste alternativet, förutsatt att du bor på en relativt populär ort, är att hyra ut sin bostad möblerad. För dig som bor på en ort med högt tryck på bostadsmarknaden eller i en studentstad bör detta inte vara något problem. Bostaden hyrs ut med alla dina ägodelar kvar i lägenheten eller huset.

Om du inte vill att den som du hyr ut till ska rota i alla dina privata ägodelar såsom böcker, gamla fotoalbum och liknande, kan du kanske flytta över dessa till ett av rummen, låsa detta och bara hyra ut resten av bostaden. Ett annat alternativ är att utnyttja vinds- eller källarförråd för detta.

Var noga med att kolla upp att det är okej att du hyr ut din bostad i andra hand så att du inte får problem med ditt hyreskontrakt. Skriv alltid tydliga kontrakt med den som du hyr ut till så att ni är överens om hur länge det gäller, när hyran ska betalas med mera.

Magasinera dina möbler

Alternativ två är att magasinera dina möbler i en lagerhall eller hyra någon annan form av utrymme där de kan stå säkert medan du är borta. Var noga med att välja ett utrymme som är inbrottssäker och dessutom skyddat mot frost och annan klimatpåverkan. Ett dragigt garage är ingen idealisk plats för dina ägodelar, särskilt om du har mycket elektronik eller kanske en värdefull musiksamling. Dessa saker måste förvaras på rätt sätt, annars riskerar du att behöva handla nytt när du kommer tillbaka.

Om du har möjlighet är det bra att låta en vän eller någon i familjen titta till dina saker från och till för att försäkra att allt är som det ska.

En fördel med att välja en lagerhall eller magasinering hos en flyttfirma är att du kan packa sakerna som inför en flytt. Skulle det visa sig att du faktiskt trivs väldigt bra i landet dit du flyttar är det bara att beställa eftersändning. Om allt redan är färdigpackat på lastpallar eller i lådor och säkert emballerat behöver du inte ens åka till Sverige för att koordinera flytten.

Hitta rätt flyttfirma i Stockholm

27 jun 2017

Att det sker väldigt många flyttar dagligen i Stockholm har gjort att väldigt många flyttfirmor har startat och gjort sig absolut nödvändiga. Kort sagt här; har man en gång upplevt bekvämligheten i att flytta med hjälp av en flyttfirma så har man också svårt att vid nästa flytt tänka sig något annat. Dessutom – och det här är det avgörande för många personer i Stockholm; priset är väldigt lågt för en flyttfirma och anledningen till det är just det faktum att det finns så många.

En hög konkurrens faller nämligen allt som oftast rakt i kundernas knä och där priset ofta blir det första som sänks för att attrahera nya sådana. En flyttfirma i Stockholm skiljer sig på det sättet inte nämnvärt från andra branscher såsom exempelvis en snickare, en rörmokare eller målare; yrken där det finns många aktörer ger också en större möjlighet till förhandling och sedermera också ett bättre pris.

Dock så för detta även – tyvärr – med sig avigsidor och det som många bittert fått erfara efter att ha anlitat en städfirma i Stockholm är att denna gjort ett undermåligt jobb. Det vill säga; man har anlitat en flyttfirma och då man därefter ska summera arbetet så har man upptäckt att saker gått sönder, att föremål är trasiga samt att även vissa saker man haft i sin ägo inte längre är det utan att dessa blivit stulna. Något som är svårt att bevisa och som gör att man som kund måste vara lite extra vaksam innan man anlitar professionell hjälp i Stockholm.

Tips för ditt val av flyttfirma i Stockholm

Man måste, helt enkelt, ställa sig frågan: vilken flyttfirma anlitar jag egentligen? Av den anledningen så tänkte vi rada upp några tips kring vad man ska basera sitt val på och hur man ska tänka då man väljer en flyttfirma i Stockholm.

  • Som vi sa; priset för en flyttfirma är lågt som det är och det här gör att du som kund kanske ska sikta lite högre. Ett alltför lågt pris kan mycket väl vara en indikator på kvalitet.
  • Vilka tidigare kunder har funnits, hur har de upplevt arbetet och har deras flytt genomförts på ett okej sätt? Ring och hör dig för!
  • Garanti och försäkring. Att en flyttfirma har ett gott rykte innebär inte att de är helt skyddade. Det kan hända saker på vägen – en krock, en hal trappa, en stöld av en förbipasserande – och en försäkring är därför väldigt viktig för en flyttfirma att kunna visa upp. Har de inte det? Avstå och välj en annan flyttfirma i Stockholm, det finns, som sagt, en hel del att välja bland.

Att flytta utomlands

20 jun 2017

Att flytta utomlands är ett stort steg att ta. Ska man flytta en längre tid finns det dessutom väldigt mycket att tänka på. Ska du frakta möbler du redan äger, eller ska du köpa nya på plats? Har du ett husdjur i Sverige, så att du behöver ordna med en djurtransport? Oavsett dina förutsättningar finns det sannolikt en hel del som behöver göras.

Innan man bestämmer sig för flytten, finns det vissa saker man kan göra för att bli mer trygg i sitt beslut. Att flytta utomlands är, som tidigare nämnt, ett stort steg. Alltså är det något man gärna inte bör förhasta sig genom.

Provbo i landet du ska flytta till

Kanske har du varit på besök i landet du ska flytta till tidigare? Tänk på att livet som turist och boende i utomlands kan skilja sig åt ganska mycket. När det blir vardag i det nya landet är det lätt att många kulturskillnader, som man tidigare inte lade märke till, uppenbarar sig. Kanske är det något så enkelt som att trafiken i det nya landet är mycket stressigare än i Sverige? Eller kanske märker du att det är svårt att ägna dig åt en viss hobby du tycker om här? Poängen är att livet i ett annat land kan se lite olika ut, beroende på om man är turist eller boende.

Vem ska du flytta med?

Ska du dessutom flytta med barn finns det än mer att ta hänsyn till. Hur är skolorna? Hur ser de boende på folk som kommer utifrån? Att barnet känner sig tryggt och mår bra i det nya landet är givetvis viktigt. Ska du flytta utan barn förenklar det mycket.

Ska du flytta med ett husdjur, kan det vara bra att ordna med en djurtransport utomlands på förhand. Beroende på vad det är för djur, kan en djurtransport se lite olika ut. Huvudsaken är att djuret kommer fram på ett bra sätt.

Hitta boende

Att hitta boende i ett nytt land kan vara svårt. Särskilt svårt kan det vara om man inte kan språket och de flesta inte är så bra på engelska. I sådana fall kan det vara bra att ta hjälp av någon som förmedlar boenden. Kanske får du inte tag på ett förstahandskontrakt på en gång, utan får nöja dig med ett andrahandskontrakt till en början.

Det här kan såklart se lite olika ut beroende på varför man flyttar. Har man fått erbjudandet att flytta utomlands av sitt företag är det sannolikt att de kan hjälpa till en hel del med praktiska saker, såsom boende, djurtransport med mera. Flyttar du på egen hand är det dock upp till dig att lösa detta.

Expandera din verksamhet över nationsgränserna

10 jun 2017

Om du är egenföretagare och funderar på att utöka din verksamhet till utanför Sverige är du inte ensam. Sverige har en lång tradition som handelsland och exporterar idag för ett betydligt högre värde än vad vi importerar.

Kanske är du verksam inom IT, pappersindustrin eller något annat. Oavsett vilken bransch du jobbar inom finns det ett par saker som kan vara bra att ta hänsyn till under planeringen för expansionen.

Översättningsbyrå

Ska du sälja produkter utomlands behöver du sannolikt en översättningsbyrå. Det krävs att manual och viktig information finns på det språk som talas i landet där produkten ska säljas. Det här gäller oavsett vilken typ av produkt det är du planerar att marknadsföra. Beroende på vad det handlar om, kan det dock vara mer eller mindre dyrt att få någon som översätter den.

Är det till exempel frågan om juridiska texter behöver du sannolikt hitta en översättningsbyrå som kan sätta en översättare som kan facktexter på jobbet. Är det till exempel frågan om medicinska eller invecklade tekniska produkter behövs någon som känner till termerna på området. Ofta är detta något som inte vilken översättare som helst klarar av, så det gäller att den översättningsbyrå du anlitar har någon med bred kunskap inom området.

Läs mer här: www.översättningsbyråstockholm.se.

Titta på landets lagar

Att sälja sina produkter utomlands kan innebära väsentliga skillnader från att sälja dem i Sverige. Det är viktigt att titta på landets lagar där produkten ska marknadsföras och sannolikt behöver du anlita juridisk hjälp för att allting ska gå rätt till.

Ska du inte sälja fysiska produkter, utan bara jobbar med datorn till exempel, kan du tjäna mycket på att etablera dig utomlands. Internationellt sett har Sverige höga skatter och så även på företag. Du som har enskild firma kan till exempel bosätta dig i ett land med lägre skatter och billigare varor. Det är dock inte alltid bara och bara, utan det är en lång process som kräver noggrann planering.

Nätverka i landet

Vissa har väldigt lätt för det, medan andra tycker att det är lite svårt eller jobbigt att nätverka. Genom att skapa kontakter i landet man planerar att expandera till lär det processen dock underlättas en hel del. Det bästa vore kanske att få kontakt med någon som varit i liknande sits som dig och kan svara på de frågor du har. Om den här personen dessutom är i samma bransch är det en kontakt värd guld.

Titta igenom din bekantskapskrets och eventuellt ett antal forum på internet. Dessutom kan det löna sig att gå på branschträffar och öppna konferenser inom din bransch i landet du ska bli verksam i. På så vis kan du snabbt träffa personer att utbyta idéer och kunskaper med.

Tips för en smidig flytt

2 feb 2017

Att flytta är inte alltid det lättaste. Det är många saker man ska tänka på - inte minst att köpa ny bostad och sälja den nuvarande. Många står i valet och kvalet mellan att välja att anlita en flyttfirma eller inte. Enligt Joakim Håkansson, erfaren flyttgubbe och VD för en flyttfirma, kan det vara bra att anlita en firma om man är ett lite större hushåll. Detta och flera andra tips & råd ger han till IF.

Tänk med plånboken

Även om Joakim själv driver en flyttfirma, så anser han att man bör tänka med plånboken. Han menar att om man är ett mindre hushåll, så duger det alldeles utmärkt med att be några vänner om hjälp med flyttlasset. Han påpekar däremot att om man är en familj som har mycket att göra, sparar man både energi och pengar på att anlita en flyttfirma.

Planera för en flyttkartong per kvadratmeter

Han frågar IF retoriskt om en kartong per m2 låter mycket, för att sedan besvara frågan själv. ”Det stämmer oftast – en vanlig flytt brukar ligga på ca 80 till 100 kartonger plus tavlor, möbler etc.” Joakim brukar rekommendera sina kunder att hämta flyttkartonger hos hans flyttfirma ett par veckor innan flyttillfället. Vid dessa tillfällen är det just 1 kartong per m2 som han rekommenderar.

Hur man sköter flytten enkelt

För att få till en smidig flytt rekommenderar Joakim att man först och främst ska märka upp kartongerna på ett tydligt sätt. Märk dem med kök, sovrum, vardagsrum, hall och så vidare – på det här sättet vet man på en gång var de nya grejerna ska placeras i hemmet, säger han till IF.

Han säger att de också brukar rekommendera sina kunder om att skydda golvet. Det här överlåts nämligen alltid på kunden, så att det är klart när flyttfirman börjar flytta in bohaget.

Endast kontant betalning – en varningsflagga

Joakim säger att betalning med kort, alternativt förskottsbetalning om det är ett fast pris. Billiga  flyttfirmor som endast erbjuder kontant betalning är en varningsflagga, säger han. Råkar man ut för detta bör man dra öronen åt sig då det kan handla om svarta pengar.

Han avslutar genom att påtala att det bästa är att betala mot kort eller faktura. Han lägger sedan till att hans firma alltid har kortmaskiner med sig i bilarna, så att kunderna kan betala direkt.

Så hittar du bra flyttstädning

28 nov 2016

Att man måste städa ur sig vid en flytt är självklart. Har man inte kommit överens om någonting annat med köparen så ser man till att det är rent och snyggt då man lämnar över nyckeln till dessa. På samma sätt som man själv förväntar sig att öppna dörren till en fräsch och väldstädad bostad. Flyttstädning må vara självklart – men särskilt enkelt är det inte.

Nej, det här är en städning som måste ske noggrant, där varje detalj måste ses över och där man verkligen måste anstränga sig. Många saknar den tiden och många saknar orken för att genomföra en flyttstädning (något som är ytterst förståeligt; man har rots allt burit alla sina möbler x2, man har tankarna på annat håll och man är tömd på energi) och löser detta genom att kontakta ett städföretag.

En lösning som låter perfekt i teorin, men som i praktiken visat sig vara lite sämre. Varför? Jo, av den enkla anledningen att man anlitat fel städfirma som genomfört en undermålig flyttstädning och som därefter vägrar ta ansvar och städa rent efter sig. något som kapar konflikt – både mot köparen av bostaden och mot dn städfirma man anlitat. Tillvägagångssättet är att städföretaget städar på ett dåligt sätt och att man – helt enkelt – hoppas att köparen ska göra som de flesta gör: man blir förbannad över den undermåliga städningen – men man tar själv fram dammsugaren och städar in sig i den nya bostaden. Städfirman får alltså fullt betalt för ett uselt jobb och det är bara vid klagomål – högljudda sådana – som man återvänder för att städa grundligare.

Ett gissel som bara har en lösning: anlita rätt städföretag. För; naturligtvis så finns det väldigt pålitliga sådana också då det kommer till flyttstädning; företag som sköter sig och som lämnar ett perfekt jobb efter sig.

Frågan är bara hur man hittar ett sådant – hur kan man skilja en oseriös städfirma mot en pålitlig och kompetent sådan? Vi har några punkter som kan vara värda att ha i åtanke och som kan hjälpa dig att skilja agnarna från vetet. Dessa ser ut som följer:

 

  • Årtal: kolla när företaget startade sin verksamhet. Ju äldre tillbaka i tiden, desto bättre är det. Har man överlevt länge i sådan konkurrensutsatt bransch som städning – ja, då gör man förmodligen någonting rätt.
  • Referenser: se till att be om att få nummer till tidigare kunder och se till att ringa dessa. Hör dig för hur de upplevt servicen och om de har några eventuella klagomål på sin flyttstädning. Har de hört något negativt från köparen etc? Ju fler du ringer – desto bättre bild får du av städfirman.
  • Priset: stirra dig inte blind på en billig prislapp. Det kommer att vara gynnsamt för dig oavsett. Idag är det möjligt att använda rut-avdraget vid en flyttstädning och där du som kund kan dra av halva arbetskostnaden på din deklaration (med ett tak om 25.000 kronor/år). De flesta städföretag som missköter sig har gemensamt i att de försöker locka sina kunder med ett väldigt lågt pris. Undvik!

Packa rätt inför resan

4 nov 2016

”Jag reser lätt”, frasen är från Sällskapsresan och är bevingade ord som man hör på flygplatser än idag – trots att filmen i fråga har över trettio år på nacken. Hur relevant är då påståendet och hur många reser egentligen ”lätt” sett till sitt bagage? Ja, det är inte särskilt många som – liksom Sven Melanders karaktär Berra – endast packar en tandborste samt lite underkläder i en plastpåse och sticker iväg. Nej, de flesta av oss använder resväskor och de flesta av oss har tvärtom snarare en förmåga att resa lite för tungt. Det vill säga; många fyller sina resväskor utifrån känslor snarare än där man baserar sin packning efter sina behov.

Med detta menar vi att om en familj ska åka från Stockholm till exempelvis Kanarieöarna så är det lätt för medlemmar i denna familj att packa sina resväskor utifrån bilder man har i huvudet snarare än efter vad man kommer att behöva. Något som – speciellt för äldre människor – innebär att man har för mycket varma kläder med sig och att hälften av de tröjor som finns i deras resväskor kommer att ligga kvar under hela resan.

Dagens resväskor är bättre

Nyckeln och rådet vi kan ge en sådan familj i Stockholm? Var osentimental, köp ordentliga resväskor och var realistisk. Med det förstnämnda menar vi att du ska utgå från den normala väderleken dit du ska åka och packa därefter. Skulle det vara för kallt just på Kanarieöarna under den vecka ni är där – ja, då är det bara att köpa en varmare tröja där. Med ordentliga resväskor så menar vi att dagens modeller är betydligt rymligare, lättare att dra och att dessa av den anledningen kommer att förenkla er resa och göra att så att ni kan frakta hem saker på ett lättare sätt.

Märk väl – frakta hem som i till Stockholm och inte till Kanarieöarna; passa på att shoppa det ni behöver och fyll era resväskor med saker från Spanien snarare än de ylletröjor från Sverige vi nämnde ovan. Nummer tre då? Jo, med realistisk menar vi egentligen samma sak som med att vara osentimental – packa inte era resväskor utifrån vad ni kommer att behöva.

Kort sagt – hellre ett par extra badbyxor än en varm jacka. Att det finns plats i resväskorna och att de är lätta att dra innebär inte att hela garderoben behöver följa med på resan. Vi menar att du ska ” resa lätt” men att du ska göra det aningen mer bekvämt än vad fallet var hos denne Berra i Sällskapsresan.

Magasinera ditt bohag vid utlandsflytten

9 okt 2016

Globaliseringen har öppnat extremt många möjligheter för oss människor och speciellt så har denna fört med sig att många karriärsdörrar står på vid gavel. En yngre person idag behöver inte se den lokala fabriken eller det bruk som finns i orten som den enda utvägen. Nej, inte heller behöver en flytt ske till exempelvis Stockholm för att hitta det jobb man vill. Den fria rörligheten har gjort att man kan flytta till andra länder och där byråkratin kring en sådan flytt inte är fullt lika påtagligt som den var för några år sedan.

Vi ska här – innan vi fortsätter – även nämna internet som en faktor gällande karriärsmöjligheter och där man idag kan se att många jobb kan skötas hemifrån – oavsett var detta hem än må ligga. Du kan exempelvis bo i Sollefteå, men utföra uppgifter till ett företag med sin bas och sitt kontor i Shanghai och där även det motsatta scenariot är möjligt. Kort och gott: världen ligger öppen och detta på fler än ett sätt.

Att flytta utomlands för att jobba innebär att man måste rycka upp sig från sina rötter. Bor du i exempelvis Stockholm och får ett attraktivt erbjudande om ett jobb i exempelvis England - välbetalt, fina förmåner, boende och så vidare – så kommer du att kunna ta med dig vissa saker. Andra saker måste du lämna kvar i Stockholm. Att exempelvis ta med sig möbler, porslin och andra tyngre saker är inte hållbart (förutsett här att din englandsflytt inte är definitivt utan där du – som de flesta – någon gång har en tanke på att flytta hem till Sverige igen) utan här kommer du att få skaffa nya saker til din nya bostad. du vill, helt enkelt, inte lägga ner en massa pengar för att frakta över din soffa från Stockholm till London och där det dessutom för med sig en massa praktiska detaljer som måste lösas.

Därmed inte sagt att du kanske inte vill ha kvar din soffa. Du kanske trivs med den, den kanske har ett stort ekonomisk värde och den kanske hör ihop med tavlor, men mattor, med fåtöljer och med alla dina övriga möbler – matsalsgrupp, säng, tv och så vidare. Vad göra? Det finns några alternativ och vi anser att framförallt ett skiljer sig från mängden.

Magasinering är det bästa alternativet

Innan vi går igenom detta så ska vi dock nämna de övriga som ser ut som följer: hyra ut din bostad i andrahand och fullt möblerad (ett alternativ som förutsätter att du äger din bostad och som innebär att dina möbler kommer att ta drabbas av ett slitage). Sälja möblerna; ja, där är vi tillbaka till grundproblemet – du vill ju ha dina möbler kvar för framtidens boende, eller hur? Låna ut möblerna till vänner: Hur troligt är det att samtliga dina möbler kommer att tilltala dina vänner? Hur troligt är det att dessa vill ha möblerna under en längre tid och utan att köpa egna?

Vårt förslag? Magasinering! Magasinering i Stockholm är den perfekta tjänsten vid en utlandsflytt och vi tänkte – genom några punkter – förklara varför:

  • Du bestämmer tiden. Du kan antingen välja att magasinera dina möbler och ägodelar månads-, kvartals- eller årsvis och betala efter den tidsaspekt som bäst passar dig. Att föredra vid en utlandsflytt är kanske att säga det specifika datumet som jobbkontraktet är skrivet på och förhålla sin magasinering till det. här går det naturligtvis att förlänga tiden och det går att avbryta sin magasinering också.
  • Dina möbler hålls intakta: magasinering – i Stockholm, eller vart som helst – sker i uppvärmda lokaler och det innebär att möblemang och annat bohag inte tar skada av kyla, av fukt eller av för hög värme.
  • Dina möbler förvaras säkert: dels så sker övervakning via kameror och dels så har även olika vaktbolag sin dagliga rutt förbi lokalerna i fråga. Givet är att du – och endast – du har nyckeln/koden till ditt förråd också. Ingen obehörig kan ta sig in utan din tillåtelse.
  • Prisvärt: magasinering behöver inte vara så dyrt – inte ens i Stockholm – och det som gäller för att påverka kostnaden är A) att packa rätt och maximera den givna ytan då man betalar per kvadratmeter och B) att söka sig lite utanför det centrala delarna. Ju längre bort från Stockholms innerstad du söker dig – desto bättre pris får du för din magasinering.

← Äldre inlägg