Blogg

Hyra plats i container för att flytta utomlands

15 nov 2017

Hur gör man för att hyra plats i en container i Stockholm för att flytta sitt bohag utomlands? Att flytta utomlands med alla sina saker kan kännas krångligt och nästan oöverstigligt. Vanligtvis är det bästa sättet att flytta med lastbil, men ska du flytta långt utanför Europa är ibland containerfartyg eller flyg de enda alternativen. Och då är sjövägen billigare, om än långsammare. När man fraktar med container till sjöss betalar man för volymen i stället för vikten, så det handlar helt enkelt om hur mycket du kan få in i en hel eller en halv container.

En fråga om timing

Det första man bör tänka på när det gäller frakt på sjön är att vara ute i god tid. En frakt med container på sjön kan ta upp till en månad. Det finns många flyttfirmor och containerleverantörer som har stor erfarenhet av frakt med container till utlandet.

De vanligaste containertyperna

Det finns två huvudtyper av containrar som används för frakt på världshaven, 20-fots och 40-fotscontainern. 20-fotscontainern är knappt sex meter lång invändigt och ca 2,4 m hög. Den rymmer 33 kubikmeter. 40-fotscontainern är drygt 12 meter lång invändigt och lite högre, och den rymmer hela 76 kubikmeter gods. De containrar som används för frakt genomgår regelbundna säkerhetskontroller och underhållande arbete. Skulle det visa sig att en container inte håller måttet tas den ur drift och säljs som begagnad för annan användning än frakt. Du kan med andra ord lita på att din a saker får en säker frakt och kommer fram i ett stycke.

Vanligtvis ryms ett normalt bohag vid flytt utomlands i en 20-fots container, men bor du i en stor villa och vill ha med dig hela ditt möblemang bör du välja en 40-fots container. Som jämförelse kan nämnas att en stor flyttlastbil från en biluthyrare rymmer ungefär 18 kubikmeter. Så en 40-fotscontainer rymmer alltså lika mycket som drygt fyra fulla lastbilar.

Bara frakt eller all-inclusive

Flytt- eller fraktfirman som hjälper dig med container kan vanligtvis också erbjuda hjälp med packning. Det finns många särskilda regler kring hur man packar en container säkert och se till att du har en god inblick i hur det går till innan du börjar, om du ska packa själv. Ofta ställer containeruthyraren containern på din gård några dagar innan frakten så att du hinner packa i lugn och ro. Det finns ofta många olika alternativ att välja mellan, från att bud kommer med containern och väntar medan du packar, vanligtvis ett par timmar, till en helhestlösning där de tömmer och huset och sköter all packning. Välj det som passar dig och din plånbok

Tullavgifter

När man flyttar går det ofta att slippa tullavgifter för vissa saker, så kallad flyttsakstullfrihet. Reglerna är olika från land till land, var därför noga med att kolla med tullen i Sverige vad som gäller i landet du flyttar till. I vissa länder kan tullavgifterna för et thelt bohag bli väldigt höga, var därför noga med att redan från början planera in det i din budget. I många fall kan det kanske vara klokare att lämna de mest skrymmande möblerna hemma och köpa nytt i det nya landet.

Hör dig för

Känner du dig osäker på om containerfrakt är rätt väg att gå för dig, så vänd dig till en flyttfirma som erbjuder containerfrakt eller en containeruthyrare så kan de hjälpa dig med dina frågor. Vi hoppas att din flytt går smidigt och önskar dig lycka till i ditt nya land!

Mer info om att hyra en container i Stockholm finns på denna sida: http://www.hyracontainerstockholm.nu/.

Mellanlagra dina ägodelar

7 sep 2017

Funderar du på att flytta utomlands, men känner dig kanske inte säker på om du kommer att trivas på din nya ort? Då kanske det kan kännas lite väl drastiskt att sälja alla dina ägodelar eller betala tiotusentals kronor för att få dem med dig i flytten. Vilka alternativ finns då för dig som vill prova att bo utomlands ett tag, utan att ta steget fullt ut?

Hyr ut din bostad möblerad

Det absolut vanligaste alternativet, förutsatt att du bor på en relativt populär ort, är att hyra ut sin bostad möblerad. För dig som bor på en ort med högt tryck på bostadsmarknaden eller i en studentstad bör detta inte vara något problem. Bostaden hyrs ut med alla dina ägodelar kvar i lägenheten eller huset.

Om du inte vill att den som du hyr ut till ska rota i alla dina privata ägodelar såsom böcker, gamla fotoalbum och liknande, kan du kanske flytta över dessa till ett av rummen, låsa detta och bara hyra ut resten av bostaden. Ett annat alternativ är att utnyttja vinds- eller källarförråd för detta.

Var noga med att kolla upp att det är okej att du hyr ut din bostad i andra hand så att du inte får problem med ditt hyreskontrakt. Skriv alltid tydliga kontrakt med den som du hyr ut till så att ni är överens om hur länge det gäller, när hyran ska betalas med mera.

Magasinera dina möbler

Alternativ två är att magasinera dina möbler i en lagerhall eller hyra någon annan form av utrymme där de kan stå säkert medan du är borta. Var noga med att välja ett utrymme som är inbrottssäker och dessutom skyddat mot frost och annan klimatpåverkan. Ett dragigt garage är ingen idealisk plats för dina ägodelar, särskilt om du har mycket elektronik eller kanske en värdefull musiksamling. Dessa saker måste förvaras på rätt sätt, annars riskerar du att behöva handla nytt när du kommer tillbaka.

Om du har möjlighet är det bra att låta en vän eller någon i familjen titta till dina saker från och till för att försäkra att allt är som det ska.

En fördel med att välja en lagerhall eller magasinering hos en flyttfirma är att du kan packa sakerna som inför en flytt. Skulle det visa sig att du faktiskt trivs väldigt bra i landet dit du flyttar är det bara att beställa eftersändning. Om allt redan är färdigpackat på lastpallar eller i lådor och säkert emballerat behöver du inte ens åka till Sverige för att koordinera flytten.

Hitta rätt flyttfirma i Stockholm

27 jun 2017

Att det sker väldigt många flyttar dagligen i Stockholm har gjort att väldigt många flyttfirmor har startat och gjort sig absolut nödvändiga. Kort sagt här; har man en gång upplevt bekvämligheten i att flytta med hjälp av en flyttfirma så har man också svårt att vid nästa flytt tänka sig något annat. Dessutom – och det här är det avgörande för många personer i Stockholm; priset är väldigt lågt för en flyttfirma och anledningen till det är just det faktum att det finns så många.

En hög konkurrens faller nämligen allt som oftast rakt i kundernas knä och där priset ofta blir det första som sänks för att attrahera nya sådana. En flyttfirma i Stockholm skiljer sig på det sättet inte nämnvärt från andra branscher såsom exempelvis en snickare, en rörmokare eller målare; yrken där det finns många aktörer ger också en större möjlighet till förhandling och sedermera också ett bättre pris.

Dock så för detta även – tyvärr – med sig avigsidor och det som många bittert fått erfara efter att ha anlitat en städfirma i Stockholm är att denna gjort ett undermåligt jobb. Det vill säga; man har anlitat en flyttfirma och då man därefter ska summera arbetet så har man upptäckt att saker gått sönder, att föremål är trasiga samt att även vissa saker man haft i sin ägo inte längre är det utan att dessa blivit stulna. Något som är svårt att bevisa och som gör att man som kund måste vara lite extra vaksam innan man anlitar professionell hjälp i Stockholm.

Tips för ditt val av flyttfirma i Stockholm

Man måste, helt enkelt, ställa sig frågan: vilken flyttfirma anlitar jag egentligen? Av den anledningen så tänkte vi rada upp några tips kring vad man ska basera sitt val på och hur man ska tänka då man väljer en flyttfirma i Stockholm.

  • Som vi sa; priset för en flyttfirma är lågt som det är och det här gör att du som kund kanske ska sikta lite högre. Ett alltför lågt pris kan mycket väl vara en indikator på kvalitet.
  • Vilka tidigare kunder har funnits, hur har de upplevt arbetet och har deras flytt genomförts på ett okej sätt? Ring och hör dig för!
  • Garanti och försäkring. Att en flyttfirma har ett gott rykte innebär inte att de är helt skyddade. Det kan hända saker på vägen – en krock, en hal trappa, en stöld av en förbipasserande – och en försäkring är därför väldigt viktig för en flyttfirma att kunna visa upp. Har de inte det? Avstå och välj en annan flyttfirma i Stockholm, det finns, som sagt, en hel del att välja bland.

Att flytta utomlands

20 jun 2017

Att flytta utomlands är ett stort steg att ta. Ska man flytta en längre tid finns det dessutom väldigt mycket att tänka på. Ska du frakta möbler du redan äger, eller ska du köpa nya på plats? Har du ett husdjur i Sverige, så att du behöver ordna med en djurtransport? Oavsett dina förutsättningar finns det sannolikt en hel del som behöver göras.

Innan man bestämmer sig för flytten, finns det vissa saker man kan göra för att bli mer trygg i sitt beslut. Att flytta utomlands är, som tidigare nämnt, ett stort steg. Alltså är det något man gärna inte bör förhasta sig genom.

Provbo i landet du ska flytta till

Kanske har du varit på besök i landet du ska flytta till tidigare? Tänk på att livet som turist och boende i utomlands kan skilja sig åt ganska mycket. När det blir vardag i det nya landet är det lätt att många kulturskillnader, som man tidigare inte lade märke till, uppenbarar sig. Kanske är det något så enkelt som att trafiken i det nya landet är mycket stressigare än i Sverige? Eller kanske märker du att det är svårt att ägna dig åt en viss hobby du tycker om här? Poängen är att livet i ett annat land kan se lite olika ut, beroende på om man är turist eller boende.

Vem ska du flytta med?

Ska du dessutom flytta med barn finns det än mer att ta hänsyn till. Hur är skolorna? Hur ser de boende på folk som kommer utifrån? Att barnet känner sig tryggt och mår bra i det nya landet är givetvis viktigt. Ska du flytta utan barn förenklar det mycket.

Ska du flytta med ett husdjur, kan det vara bra att ordna med en djurtransport utomlands på förhand. Beroende på vad det är för djur, kan en djurtransport se lite olika ut. Huvudsaken är att djuret kommer fram på ett bra sätt.

Hitta boende

Att hitta boende i ett nytt land kan vara svårt. Särskilt svårt kan det vara om man inte kan språket och de flesta inte är så bra på engelska. I sådana fall kan det vara bra att ta hjälp av någon som förmedlar boenden. Kanske får du inte tag på ett förstahandskontrakt på en gång, utan får nöja dig med ett andrahandskontrakt till en början.

Det här kan såklart se lite olika ut beroende på varför man flyttar. Har man fått erbjudandet att flytta utomlands av sitt företag är det sannolikt att de kan hjälpa till en hel del med praktiska saker, såsom boende, djurtransport med mera. Flyttar du på egen hand är det dock upp till dig att lösa detta.

Expandera din verksamhet över nationsgränserna

10 jun 2017

Om du är egenföretagare och funderar på att utöka din verksamhet till utanför Sverige är du inte ensam. Sverige har en lång tradition som handelsland och exporterar idag för ett betydligt högre värde än vad vi importerar.

Kanske är du verksam inom IT, pappersindustrin eller något annat. Oavsett vilken bransch du jobbar inom finns det ett par saker som kan vara bra att ta hänsyn till under planeringen för expansionen.

Översättningsbyrå

Ska du sälja produkter utomlands behöver du sannolikt en översättningsbyrå. Det krävs att manual och viktig information finns på det språk som talas i landet där produkten ska säljas. Det här gäller oavsett vilken typ av produkt det är du planerar att marknadsföra. Beroende på vad det handlar om, kan det dock vara mer eller mindre dyrt att få någon som översätter den.

Är det till exempel frågan om juridiska texter behöver du sannolikt hitta en översättningsbyrå som kan sätta en översättare som kan facktexter på jobbet. Är det till exempel frågan om medicinska eller invecklade tekniska produkter behövs någon som känner till termerna på området. Ofta är detta något som inte vilken översättare som helst klarar av, så det gäller att den översättningsbyrå du anlitar har någon med bred kunskap inom området.

Läs mer här: www.översättningsbyråstockholm.se.

Titta på landets lagar

Att sälja sina produkter utomlands kan innebära väsentliga skillnader från att sälja dem i Sverige. Det är viktigt att titta på landets lagar där produkten ska marknadsföras och sannolikt behöver du anlita juridisk hjälp för att allting ska gå rätt till.

Ska du inte sälja fysiska produkter, utan bara jobbar med datorn till exempel, kan du tjäna mycket på att etablera dig utomlands. Internationellt sett har Sverige höga skatter och så även på företag. Du som har enskild firma kan till exempel bosätta dig i ett land med lägre skatter och billigare varor. Det är dock inte alltid bara och bara, utan det är en lång process som kräver noggrann planering.

Nätverka i landet

Vissa har väldigt lätt för det, medan andra tycker att det är lite svårt eller jobbigt att nätverka. Genom att skapa kontakter i landet man planerar att expandera till lär det processen dock underlättas en hel del. Det bästa vore kanske att få kontakt med någon som varit i liknande sits som dig och kan svara på de frågor du har. Om den här personen dessutom är i samma bransch är det en kontakt värd guld.

Titta igenom din bekantskapskrets och eventuellt ett antal forum på internet. Dessutom kan det löna sig att gå på branschträffar och öppna konferenser inom din bransch i landet du ska bli verksam i. På så vis kan du snabbt träffa personer att utbyta idéer och kunskaper med.

Tips för en smidig flytt

2 feb 2017

Att flytta är inte alltid det lättaste. Det är många saker man ska tänka på - inte minst att köpa ny bostad och sälja den nuvarande. Många står i valet och kvalet mellan att välja att anlita en flyttfirma eller inte. Enligt Joakim Håkansson, erfaren flyttgubbe och VD för en flyttfirma, kan det vara bra att anlita en firma om man är ett lite större hushåll. Detta och flera andra tips & råd ger han till IF.

Tänk med plånboken

Även om Joakim själv driver en flyttfirma, så anser han att man bör tänka med plånboken. Han menar att om man är ett mindre hushåll, så duger det alldeles utmärkt med att be några vänner om hjälp med flyttlasset. Han påpekar däremot att om man är en familj som har mycket att göra, sparar man både energi och pengar på att anlita en flyttfirma.

Planera för en flyttkartong per kvadratmeter

Han frågar IF retoriskt om en kartong per m2 låter mycket, för att sedan besvara frågan själv. ”Det stämmer oftast – en vanlig flytt brukar ligga på ca 80 till 100 kartonger plus tavlor, möbler etc.” Joakim brukar rekommendera sina kunder att hämta flyttkartonger hos hans flyttfirma ett par veckor innan flyttillfället. Vid dessa tillfällen är det just 1 kartong per m2 som han rekommenderar.

Hur man sköter flytten enkelt

För att få till en smidig flytt rekommenderar Joakim att man först och främst ska märka upp kartongerna på ett tydligt sätt. Märk dem med kök, sovrum, vardagsrum, hall och så vidare – på det här sättet vet man på en gång var de nya grejerna ska placeras i hemmet, säger han till IF.

Han säger att de också brukar rekommendera sina kunder om att skydda golvet. Det här överlåts nämligen alltid på kunden, så att det är klart när flyttfirman börjar flytta in bohaget.

Endast kontant betalning – en varningsflagga

Joakim säger att betalning med kort, alternativt förskottsbetalning om det är ett fast pris. Billiga  flyttfirmor som endast erbjuder kontant betalning är en varningsflagga, säger han. Råkar man ut för detta bör man dra öronen åt sig då det kan handla om svarta pengar.

Han avslutar genom att påtala att det bästa är att betala mot kort eller faktura. Han lägger sedan till att hans firma alltid har kortmaskiner med sig i bilarna, så att kunderna kan betala direkt.

Så hittar du bra flyttstädning

28 nov 2016

Att man måste städa ur sig vid en flytt är självklart. Har man inte kommit överens om någonting annat med köparen så ser man till att det är rent och snyggt då man lämnar över nyckeln till dessa. På samma sätt som man själv förväntar sig att öppna dörren till en fräsch och väldstädad bostad. Flyttstädning må vara självklart – men särskilt enkelt är det inte.

Nej, det här är en städning som måste ske noggrant, där varje detalj måste ses över och där man verkligen måste anstränga sig. Många saknar den tiden och många saknar orken för att genomföra en flyttstädning (något som är ytterst förståeligt; man har rots allt burit alla sina möbler x2, man har tankarna på annat håll och man är tömd på energi) och löser detta genom att kontakta ett städföretag.

En lösning som låter perfekt i teorin, men som i praktiken visat sig vara lite sämre. Varför? Jo, av den enkla anledningen att man anlitat fel städfirma som genomfört en undermålig flyttstädning och som därefter vägrar ta ansvar och städa rent efter sig. något som kapar konflikt – både mot köparen av bostaden och mot dn städfirma man anlitat. Tillvägagångssättet är att städföretaget städar på ett dåligt sätt och att man – helt enkelt – hoppas att köparen ska göra som de flesta gör: man blir förbannad över den undermåliga städningen – men man tar själv fram dammsugaren och städar in sig i den nya bostaden. Städfirman får alltså fullt betalt för ett uselt jobb och det är bara vid klagomål – högljudda sådana – som man återvänder för att städa grundligare.

Ett gissel som bara har en lösning: anlita rätt städföretag. För; naturligtvis så finns det väldigt pålitliga sådana också då det kommer till flyttstädning; företag som sköter sig och som lämnar ett perfekt jobb efter sig.

Frågan är bara hur man hittar ett sådant – hur kan man skilja en oseriös städfirma mot en pålitlig och kompetent sådan? Vi har några punkter som kan vara värda att ha i åtanke och som kan hjälpa dig att skilja agnarna från vetet. Dessa ser ut som följer:

 

  • Årtal: kolla när företaget startade sin verksamhet. Ju äldre tillbaka i tiden, desto bättre är det. Har man överlevt länge i sådan konkurrensutsatt bransch som städning – ja, då gör man förmodligen någonting rätt.
  • Referenser: se till att be om att få nummer till tidigare kunder och se till att ringa dessa. Hör dig för hur de upplevt servicen och om de har några eventuella klagomål på sin flyttstädning. Har de hört något negativt från köparen etc? Ju fler du ringer – desto bättre bild får du av städfirman.
  • Priset: stirra dig inte blind på en billig prislapp. Det kommer att vara gynnsamt för dig oavsett. Idag är det möjligt att använda rut-avdraget vid en flyttstädning och där du som kund kan dra av halva arbetskostnaden på din deklaration (med ett tak om 25.000 kronor/år). De flesta städföretag som missköter sig har gemensamt i att de försöker locka sina kunder med ett väldigt lågt pris. Undvik!

Packa rätt inför resan

4 nov 2016

”Jag reser lätt”, frasen är från Sällskapsresan och är bevingade ord som man hör på flygplatser än idag – trots att filmen i fråga har över trettio år på nacken. Hur relevant är då påståendet och hur många reser egentligen ”lätt” sett till sitt bagage? Ja, det är inte särskilt många som – liksom Sven Melanders karaktär Berra – endast packar en tandborste samt lite underkläder i en plastpåse och sticker iväg. Nej, de flesta av oss använder resväskor och de flesta av oss har tvärtom snarare en förmåga att resa lite för tungt. Det vill säga; många fyller sina resväskor utifrån känslor snarare än där man baserar sin packning efter sina behov.

Med detta menar vi att om en familj ska åka från Stockholm till exempelvis Kanarieöarna så är det lätt för medlemmar i denna familj att packa sina resväskor utifrån bilder man har i huvudet snarare än efter vad man kommer att behöva. Något som – speciellt för äldre människor – innebär att man har för mycket varma kläder med sig och att hälften av de tröjor som finns i deras resväskor kommer att ligga kvar under hela resan.

Dagens resväskor är bättre

Nyckeln och rådet vi kan ge en sådan familj i Stockholm? Var osentimental, köp ordentliga resväskor och var realistisk. Med det förstnämnda menar vi att du ska utgå från den normala väderleken dit du ska åka och packa därefter. Skulle det vara för kallt just på Kanarieöarna under den vecka ni är där – ja, då är det bara att köpa en varmare tröja där. Med ordentliga resväskor så menar vi att dagens modeller är betydligt rymligare, lättare att dra och att dessa av den anledningen kommer att förenkla er resa och göra att så att ni kan frakta hem saker på ett lättare sätt.

Märk väl – frakta hem som i till Stockholm och inte till Kanarieöarna; passa på att shoppa det ni behöver och fyll era resväskor med saker från Spanien snarare än de ylletröjor från Sverige vi nämnde ovan. Nummer tre då? Jo, med realistisk menar vi egentligen samma sak som med att vara osentimental – packa inte era resväskor utifrån vad ni kommer att behöva.

Kort sagt – hellre ett par extra badbyxor än en varm jacka. Att det finns plats i resväskorna och att de är lätta att dra innebär inte att hela garderoben behöver följa med på resan. Vi menar att du ska ” resa lätt” men att du ska göra det aningen mer bekvämt än vad fallet var hos denne Berra i Sällskapsresan.

Magasinera ditt bohag vid utlandsflytten

9 okt 2016

Globaliseringen har öppnat extremt många möjligheter för oss människor och speciellt så har denna fört med sig att många karriärsdörrar står på vid gavel. En yngre person idag behöver inte se den lokala fabriken eller det bruk som finns i orten som den enda utvägen. Nej, inte heller behöver en flytt ske till exempelvis Stockholm för att hitta det jobb man vill. Den fria rörligheten har gjort att man kan flytta till andra länder och där byråkratin kring en sådan flytt inte är fullt lika påtagligt som den var för några år sedan.

Vi ska här – innan vi fortsätter – även nämna internet som en faktor gällande karriärsmöjligheter och där man idag kan se att många jobb kan skötas hemifrån – oavsett var detta hem än må ligga. Du kan exempelvis bo i Sollefteå, men utföra uppgifter till ett företag med sin bas och sitt kontor i Shanghai och där även det motsatta scenariot är möjligt. Kort och gott: världen ligger öppen och detta på fler än ett sätt.

Att flytta utomlands för att jobba innebär att man måste rycka upp sig från sina rötter. Bor du i exempelvis Stockholm och får ett attraktivt erbjudande om ett jobb i exempelvis England - välbetalt, fina förmåner, boende och så vidare – så kommer du att kunna ta med dig vissa saker. Andra saker måste du lämna kvar i Stockholm. Att exempelvis ta med sig möbler, porslin och andra tyngre saker är inte hållbart (förutsett här att din englandsflytt inte är definitivt utan där du – som de flesta – någon gång har en tanke på att flytta hem till Sverige igen) utan här kommer du att få skaffa nya saker til din nya bostad. du vill, helt enkelt, inte lägga ner en massa pengar för att frakta över din soffa från Stockholm till London och där det dessutom för med sig en massa praktiska detaljer som måste lösas.

Därmed inte sagt att du kanske inte vill ha kvar din soffa. Du kanske trivs med den, den kanske har ett stort ekonomisk värde och den kanske hör ihop med tavlor, men mattor, med fåtöljer och med alla dina övriga möbler – matsalsgrupp, säng, tv och så vidare. Vad göra? Det finns några alternativ och vi anser att framförallt ett skiljer sig från mängden.

Magasinering är det bästa alternativet

Innan vi går igenom detta så ska vi dock nämna de övriga som ser ut som följer: hyra ut din bostad i andrahand och fullt möblerad (ett alternativ som förutsätter att du äger din bostad och som innebär att dina möbler kommer att ta drabbas av ett slitage). Sälja möblerna; ja, där är vi tillbaka till grundproblemet – du vill ju ha dina möbler kvar för framtidens boende, eller hur? Låna ut möblerna till vänner: Hur troligt är det att samtliga dina möbler kommer att tilltala dina vänner? Hur troligt är det att dessa vill ha möblerna under en längre tid och utan att köpa egna?

Vårt förslag? Magasinering! Magasinering i Stockholm är den perfekta tjänsten vid en utlandsflytt och vi tänkte – genom några punkter – förklara varför:

  • Du bestämmer tiden. Du kan antingen välja att magasinera dina möbler och ägodelar månads-, kvartals- eller årsvis och betala efter den tidsaspekt som bäst passar dig. Att föredra vid en utlandsflytt är kanske att säga det specifika datumet som jobbkontraktet är skrivet på och förhålla sin magasinering till det. här går det naturligtvis att förlänga tiden och det går att avbryta sin magasinering också.
  • Dina möbler hålls intakta: magasinering – i Stockholm, eller vart som helst – sker i uppvärmda lokaler och det innebär att möblemang och annat bohag inte tar skada av kyla, av fukt eller av för hög värme.
  • Dina möbler förvaras säkert: dels så sker övervakning via kameror och dels så har även olika vaktbolag sin dagliga rutt förbi lokalerna i fråga. Givet är att du – och endast – du har nyckeln/koden till ditt förråd också. Ingen obehörig kan ta sig in utan din tillåtelse.
  • Prisvärt: magasinering behöver inte vara så dyrt – inte ens i Stockholm – och det som gäller för att påverka kostnaden är A) att packa rätt och maximera den givna ytan då man betalar per kvadratmeter och B) att söka sig lite utanför det centrala delarna. Ju längre bort från Stockholms innerstad du söker dig – desto bättre pris får du för din magasinering.

Äntligen dags att flytta?

29 aug 2016

Du har äntligen skrivit på kontraktet på din nya bostad och efter det räknat dagarna fram till dagen med stort D – dagen för flytt. Här har du ordnat det mesta; du har fixat med ett transportmedel, du har ringt några vänner och släktningar som ska hjälpa dig att bära och du har redan på förhand kollat några alternativa vägar om det skulle bli problem med trafiken. För att vara på den säkra sidan så har du även ringt – och fått godkänt – för att parkera på gatan utanför den nya bostaden medan flytten pågår.

Du är förberedd, du har tänkt på allt och du har således på dig ett par hängslen trots att du redan har ett stabilt skärp kring midjan – inget kan gå fel vid din flytt, eller? Jo, och det är just det momentet som vi ska titta lite närmare på här. Felet som många gör är att man tror att en flytt enbart handlar om att transportera saker, möbler och bohag mellan plats A och plats B – men riktigt så enkelt är det inte. man är nämligen inte på långa vägar färdig då den sista kartongen lämnat flyttbilen.

Glöm inte din flyttstädning

Nej, återstår gör nämligen det värsta momentet, det som tar längst tid, som kräver störst noggrannhet och som även är att anse som det absolut tråkigaste – en flyttstädning. Kort sagt; man måste städa ur sin gamla bostad innan man lämnar över nyckeln till de nya ägarna och då det gäller en flyttstädning och en misskötsel av en sådana så finns det en ekonomisk aspekt att ta hänsyn till. Det är nämligen så att om inte du sköter din flyttstädning så kan de nya ägarna til din forna bostad skicka en faktura som täcker kostnaden för en städfirma – och du kan naturligtvis göra detsamma om du skulle uppleva att flyttstädningen i din nya bostad varit undermålig.

Där finns också en intressant detalj som väl förklarar varför en flyttstädning är nödvändig att göra. Man vänder bara på det hela och ställer sig frågan: hur skulle jag känna om jag vred om nyckeln till en ny bostad – en bostad som jag längtat efter att få flytta in i under en lång tid – och upptäcker att det inte är städat; att dammtussar ligger överallt, att spisen är igengrodd, att kylen har en massa matrester i sig eller att fönstren inte är putsade? Inte så trevligt, inte sant och visst skulle den initiala känslan kring det nya boendet vara negativ?

Anlita en städfirma

Kort och gott – man gör en flyttstädning för att underlätta, man gör det av respekt för andra människor och man gör det för att det ingår i kontraktet. Orkar man inte det, känner man att det inte går att uppbåda tillräckligt med kraft för att ta tag i dammsugaren, skurhinken och fönsterrakan – ja, då får man helt enkelt betala några kronor för en städfirma. Så dyrt är det inte och tjänsten är dessutom rut-berättigad och man kan således dra av halva arbetskostnaden på sin deklaration. En flyttstädning utgår aldrig – svårare än så är det inte.